Профілактику насильства (булінгу) у шкільному середовищі


Метод
STOPP або Як впоратись з інтенствними емоціями

Цей метод буде корисний у випадку, коли "беруть гору" сильні емоції, такі як: гнів, розпач, роздратування тощо. 

Ось алгоритм дій:
S (stop) - Зупинись на мить!
Т (take a breath) - Слідкуй за своїм диханням! 
O (observe) - Спостерігай за собою! (Де зосереджена твоя увага? Які з'являються думки? Які відчуття у тілі? Якими почуттями реагуєш? Що саме викликає ці почуття?)
P (Pull Back) - Побач перспективу! (Подивись на ситуацію з позиції спостерігача? Як би ти її описав? На скільки у важливо у перспективі: через місяць, рік? Що сказав би тобі надійний друг?)
P (Practice What Works) - Зроби те, що для тебе буде найдієвішим (Як раніше вирішував подібні ситуації? Що з цього досвіду буде добрим і корисним використати для себе зараз? Що буде найкраще зробити зараз? Для тебе? Інших? Ситуації?)

Поради батькам щодо безпечного Інтернету

Дитині 6-8 років:

 ✔Використовуйте батьківській контроль на всіх гаджетах, якими користується дитина - це можна зробити через налаштування смартфону чи браузера, а також за допомогою встановлення програми Star Guard family або Kidslox.

Для безпечного користування дітьми Інтернетом рекомендовано встановити YouTube Kids - це спеціальний формат звичного ютуба, який націлений саме на онлайн безпеку дітей під час перегляду мультфільмів чи відео, а також Safe Search Kids для безпечного пошуку в Інтернеті. 

Перевірте приватні налаштування у додатках, де дитина проводить час. Це стосується геолокації, передачі особистих даних, хто може долучитись в «друзі» чи писати дитині. Варто обмежити спілкування в ігрових чатах з незнайомими людьми та не дозволяти дитині додавати “в друзі” незнайомців.

 Проговоріть з дитиною те, що вона може робити в Інтернеті і чого не має робити - домовтесь про час, який син чи донька можуть проводити онлайн, сайти, які може відвідувати та про інформацію, яку може поширювати.

Досліджуйте разом – цікавтесь у дитини щодо ігор та додатків, якими вона користується. 

Домовтесь про «зони» вдома, де можна використовувати гаджет. Наприклад, рекомендується, щоб дитина не відвідувала ванну кімнату з телефоном та не проводила час наодинці з ним. 

Звертайте увагу на віковий рейтинг ігор та додатків – це допоможе зрозуміти, чи підходить така розвага вашій дитині чи ні.

Не викладайте фотографії дитини без її згоди на те. Рекомендуємо не викладати фотографії дітей під час спортивних занять чи на відпочинку у купальниках, чи оголеними, оскільки це може привернути увагу злочинців.

Якщо син чи донька прийшли до вас розповісти про щось неприємне, що з ними трапилось в мережі, то вислухайте його чи її без осуду.

Будьте відкритими до запитань та розповідей дитини про різні ризики й ситуації в мережі. Також поговоріть з донькою чи сином про те, що не вся інформація, яка знаходиться в Інтернеті є безпечною і підходить для перегляду неповнолітнім. Як і в реальному житті, в онлайні є те, що дозволено тільки дорослим.

Поспілкуйтесь з батьками однокласників вашої дитини щодо користування гаджетами під час навчального процесу, про можливі онлайн ризики, встановлення батьківського контролю та реєстрацію у соціальних мережах з 13 років, оскільки згідно офіційних правил соц.мереж саме такий вік є дозволеним для створення акаунта.

Дитині 9-12 років:

Використовуйте батьківській контроль на всіх гаджетах, якими користується дитина - це можна зробити через налаштування смартфону чи браузера, або за допомогою встановлення програми  Star Guard family або Kidslox.

Перевірте приватні налаштування у додатках, де дитина проводить час. Це стосується геолокації, передачі особистих даних, хто може долучитись в «друзі» чи писати дитині. Варто обмежити спілкування в ігрових чатах з незнайомими людьми та не дозволяти дитині додавати в “друзі” незнайомців.

Проговоріть з дитиною те, що вона може робити в Інтернеті і чого не має робити - домовтесь про час, який син чи донька можуть проводити онлайн, сайти, які може відвідувати та про інформацію, яку може поширювати.

 Досліджуйте разом – цікавтесь у дитини щодо ігор та додатків, якими вона користується.

Домовтесь про «зони» вдома, де можна використовувати гаджет. Наприклад, рекомендується, щоб дитина не відвідувала ванну кімнату з телефоном та не проводила час наодинці з ним. Так ви зможете контролювати, що робить дитина в Інтернеті, а також заряджати гаджет в іншій кімнаті.

Звертайте увагу на віковий рейтинг ігор/додатків – це допоможе зрозуміти, чи підходить така розвага вашій дитині чи ні.

Якщо син чи донька прийшли до вас розповісти про щось неприємне, що з ними трапилось в мережі, то вислухайте його чи її без осуду.

 Будьте відкритими до запитань та розповідей дитини про різні ризики й ситуації в мережі.

Дитині 13-18 років:

Цікавтесь тим, як підліток проводить час онлайн.

 Допоможіть сину чи доньці критично оцінювати те, що він чи вона бачить в мережі, а також перевіряти надійність ресурсів.

Встановіть разом приватні налаштування у соціальних мережах, які використовує підліток. 

Розмовляйте про ризики в Інтернеті. Почати таку бесіду можна через прохання допомогти вам на якомусь онлайн ресурсі.

Нагадуйте підлітку про те, щоб перед поширенням будь-якого матеріалу варто уявити, що все, що підліток хоче написати або надіслати, висить на великому білборді перед школою, який бачать усі. Якщо син чи донька не хоче, аби будь-хто міг це побачити, тоді не варто публікувати такі матеріали чи навіть надсилати його в особисті повідомлення.

Якщо син чи донька прийшли до вас розповісти про щось неприємне, що з ними трапилось в мережі, то вислухайте його чи її без осуду.

Нагадуйте щодо збалансованого часу – зміну онлайн активностей на офлайн.

Якщо підліток став жертвою кібербулінгу, то поговоріть з нею та підтримайте її. Разом зверніться до адміністрації соціальної мережі чи ігрової платформи зі скаргою на користувача-булера. Якщо булер навчається в одній школі з вашою дитиною, то ви маєте право звернутись до директора школи зі скаргою та з заявою до поліції.



Про булінг. Поняття та ознаки.

Булінг (bullying, від анг. bully – хуліган, забіяка) (цькування) - це  діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

Які  є види булінгу ?

Людину, яку вибрали жертвою, намагаються принизити, залякати, ізолювати від інших різними способами. Найпоширенішими видами булінґу є:

  • фізичний (штовхання, підніжки, зачіпання, бійки, стусани, ляпаси, нанесення тілесних пошкоджень);
  • психологічний (принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, міміка обличчя, поширення образливих чуток, ізоляція, ігнорування, погрози, жарти, маніпуляції, шантаж);
  • економічний (крадіжки, пошкодження чи знищення одягу та інших особистих речей, вимагання грошей);
  • сексуальний (принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, прізвиська та образи сексуального характеру, зйомки у переодягальнях, поширення образливих чуток, сексуальні погрози, жарти);
  • кібербулінг (приниження за допомогою мобільних телефонів, Інтернету, інших електронних пристроїв).



Що робити, якщо ваша дитина стала жертвою булінгу?

  • Зберігайте спокій, будьте терплячими, не потрібно тиснути на дитину.
  • Поговоріть з дитиною, дайте їй зрозуміти, що ви не звинувачуєте її в ситуації, що склалася, готові її вислухати і допомогти.
  • Запитайте, яка саме допомога може знадобитися дитині, запропонуйте свій варіант вирішення ситуації.
  • Поясніть дитині, до кого вона може звернутися за допомогою у разі цькування (психолог, вчителі, керівництво школи, старші учні, батьки інших дітей, охорона, поліція).
  • Повідомте керівництво навчального закладу про ситуацію, що склалася, і вимагайте належного її урегулювання.
  • Підтримайте дитину в налагодженні стосунків з однолітками та підготуйте її до того, що вирішення проблеми булінгу може потребувати певного часу.
  • Що робити, якщо ваша дитина агресор?

    • Відверто поговоріть з дитиною про те, що відбувається, з’ясуйте мотивацію її поведінки.
    • Уважно вислухайте дитину, з повагою поставтеся до її слів.
    • Поясніть дитині, що її дії можуть бути визнані насильством, за вчинення якого настає відповідальність.
    • Чітко і наполегливо попросіть дитину припинити таку поведінку, але не погрожуйте обмеженнями і покараннями. Повідомте їй, що будете спостерігати за її поведінкою.
    • Зверніться до шкільного психолога і проконсультуйтеся щодо поведінки своєї дитини під час занять – агресивна поведінка і прояви насильства можуть бути ознакою серйозних емоційних проблем.
    Куди звернутись у випадку булінгу:

  • 1) до дорослої особи, якій ви довіряєте (батькам, класному керівнику,тощо)
  • 2) до адміністрації закладу;
  • 3) до шкільного практичного психолога та соціального педагога;
  • 4) до інших організацій та установ (до поліції, служби у справах дітей тощо)

Соціальний ролик Національної соціальної сервісної служби України
 " Ми - проти насильства"



Немає коментарів:

Дописати коментар